آنچه درباره طراحی لوگو باید بدانید

 

لوگو یک شرکت ، سایت یا سازمان معرف و شناسنامه آن به شمار می آید لذا طراحی یک لوگوی مناسب ، محصول یا شرکت مورد نظر را در ذهن مخاطب ماندگار می کند . در صورتی که قصد ایجاد یک شرکت یا سایت را دارید ، یکی از آیتم های مهم برای شروع ثبت ، انتخاب لوگوی مناسب است . لوگوی مناسب لوگویی است که علاوه بر ماندگاری در ذهن (برندینگ) ، نوع فعالیت شما را نیز به خوبی پوشش دهد . انتخاب رنگ مناسب یا سازمانی برای لوگو نیز از موارد مهم دیگر طراحی لوگو به شمار می آید . اما چه نکاتی را باید در طراحی لوگو رعایت کنیم تا به لوگوی ایده برسیم ؟

نکات کلیدی در طراحی لوگو :

1. مهمترین پارامتر طراحی لوگو ، گنجاندن مفهوم و زمینه فعالیت یک شرکت یا سازمان است به گونه ای که بیننده با دیدن آن تا حدودی به موضوع و زمینه فعالیت شرکت پی ببرد . طراحی پیچیده ی لوگو یا استفاده از خطوط اضافه در طرح نه تنها کمکی نمی کند بلکه باعث نامفهوم شدن آن می شود . لوگوهای ساده تر معمولا با یک نگاه به ذهن سپرده می شوند .

2. ماندگاری لوگو پارامتر مهم دیگر است ، بدین معنا که با گذشت زمان از ارزش آن کاسته نشود . البته می توان یک لوگو را به مرور زمان و با حفظ قالب کلی آن به روز کرد .

3. نکته مهم دیگر انتخاب رنگ مناسب برای لوگو است . مرحله انتخاب رنگ معمولا پس از اجرای ماهیت کلی لوگو انجام می شود . در صورتی که شرکتی دارای رنگ سازمانی است ، بهتر است لوگوی آن نیز دربرگیرنده آن رنگ باشد .

4. استفاده از جزئیات ریز در طراحی لوگو باعث می شود در زمان ریسایز کردن آن به ابعاد کوچکتر ، جزئیات حذف شده و لوگو ماهیت اولیه خود را از دست بدهد .

برای طراحی لوگو با سبک نشان (لوگوی نمادین یا سمبلیک) از کجا شروع کنیم ؟

1. قدم اول جمع آوری پارامترها و ایده ها : برای شروع طراحی ابتدا زمینه فعالیت شرکت یا سایت را مدنظر قرار دهید ، سپس به بررسی موضوعاتی بپردازید که به نوعی مرتبط با موضوع فعالیت و قابل تبدیل به شکل یا نماد هستند . می توانید لیستی از المان های قابل لمس و مرتبط با موضوع را جمع آوری کرده و روی هر کدام ایده پردازی کنید . برای مثال فرض کنید یک شرکت نمایشگاهی نیاز به طراحی لوگو داشته باشد . با توجه به موضوع فعالیت شرکت ، به جستجوی پارامترهایی می پردازیم که مرتبط با نمایشگاه ولی قابل لمس و قابل اجرا لوگو هستند . در این مثال می توان به وجود غرفه ها ، نمای کلی ساختمان یک نمایشگاه ، در صورتی که نمایشگاه هنری است Frame یا قاب و ... اشاره کرد ، روی هر سه پارامتر به دست آمده یعنی غرفه ، ساختمان و قاب می توان ایده پردازی کرد ، برای مثال نام شرکت را می توان بصورت غرفه غرفه طراحی کرد ، دقیقا مانند غرفه های یک نمایشگاه .

2. از گوگل و لوگوهای مشابه ایده بگیرید : موتور جستجوی گوگل یا نمونه لوگوهای مشابه ایده های خوبی به شما می دهند ، البته این به معنای کپی برداری نیست ، شاید بتوانید با گرفتن ایده که مهمترین و اصلی ترین بخش طراحی لوگو است ، لوگوی بهتری نسبت به لوگوی مشاهده شده طراحی کنید .

3. قدم دوم پیاده سازی ایده روی کاغذ یا اتود اولیه در کامپیوتر : پس از یافتن ایده ها در مراحل قبل ، اکنون زمان پیاده سازی ایده است . می توانید ایده ی خود را روی کاغذ یا توسط نرم افزارهای گرافیکی پیاده سازی کنید ، توجه کنید در این مرحله نیاز به صرف وقت برای جزئیات ، دقت در انتخاب اندازه ها ، کیفیت طراحی و ... نیست و فقط ایده ی اولیه شکل گرفته در ذهنتان را اتود بزنید .

4. پر و بال دادن به لوگو یا بهینه سازی آن : در این مرحله روی اتودهایی که در مرحله قبل کار شده تمرکز کنید . به بررسی همه ی جوانب هر ایده بپردازید . تا جایی که می توانید اتود اولیه خود را اصطلاحا چکش کاری کنید به این معنا که با حذف یا اضافه کردن یا تغییر یک قسمت از اتود انجام شده در مرحله قبل ، می توانید به شکل یا سمبل ایده آل تری برسید یا خیر .

5. رنگبندی و افکت گذاری : پس از انجام مرحله چهارم ، اکنون زمان آن است که به لوگوی خود رنگ بدهید یا آنرا افکت گذاری کنید . در ارسال طرح خود به مشتری دقت کنید و لوگو را به هر شکل و ظاهری ارسال نکنید ، مشتری شما با نگاه اول به لوگو می توان مجذوب آن شود و یا بالعکس ، بلافاصله پس از مشاهد ، لوگوی شما را تایید نکند . سعی کنید لوگوی طراحی شده خود را در وسط یک صفحه سفید بیندازید به گونه ای که اطراف لوگو فضای سفید به اندازه کافی موجود باشد (لوگو در وسط یک صفحه سفید بزرگ باشد) ، همچنین از قرار دادن چند لوگو در یک صفحه اجتناب کنید ، هر لوگو را در یک صفحه سفید مجزا قرار دهید و برای مشتری ارسال کنید .

برای طراحی تایپوگرافی چه کنیم ؟

در صورتی که علاوه بر طراحی لوگو بصورت نشان ، به تایپوگرافی کلمه کلیدی نام شرکت یا سایت نیز نیاز داشتید ، می توانید از دستورالعمل زیر استفاده نمایید :

1. تعداد حروف و هماهنگی آن با نشان : در صورتی که تعداد حروف کلمه موردنظرتان در حد سه یا چهارحرف باشد ، تا 70 درصد امکان تلفیق آن با لوگوی سمبلیک (نشان) وجود دارد . این بدان معناست که شما می توانید تایپوگرافی خود را در قالب همان لوگو کار کنید . برای مثال در صورتی که نیاز به طراحی لوگو با نام "سحر" برای یک شرکت فیلم سازی بودید ، می توانید تلفیق این کلمه و پارامترهای مرتبط با فیلم را بررسی کنید . با توجه به تعداد کم حروف این کلمه می توان ایده های خوبی را رول فیلم ، نگاتیو و کلیه پارامترهای مرتبط با فیلم سازی پیاده سازی کرد . (gfiles.ir)

2. تایپوگرافی : در صورتی که کلمه بیش از سه یا چهار حرف است ، نیاز به تایپوگرافی دارید ، البته ممکن است با توجه به تعداد حروف نیز بتوانید مانند بند 1 نام و لوگو را بصورت تلفیقی کار کنید . برای شروع تایپوگرافی در درجه اول باید بین حروف کلمه یک هارمونی یا هماهنگی بدست آورید . برای مثال در کلمه ای مانند "پدیده" این هارمونی بین حروف "پد" و "ید" دیده می شود یا در کلمه ای مانند "آوا" این هماهنگی بین دو حرف کشیده الف ابتدا و انتهای کلمه وجود دارد ، البته همیشه کار به همین راحتی نیست ، معمولا کلمات بیش از 7 یا 8 حرف و یا کلماتی که به نوعی دارای حرفهایی مانند س ش ص ط ظ ع غ و یا حروفی از این دست هستند ، یافتن هماهنگی بین حروف آن کمی مشکل است ولی غیرممکن نیست . با تمرین می توانید هماهنگی لازم را بین حروف کلمه بدست آورید . همچنین می توانید از لوگوی دیگران در طراحی های خود الگو بگیرید و یا با دستکاری فونت های خاص ، ترکیبات خوبی بسازید که برای تایپوگرافی مناسب هستند .

در ادامه چند نمونه لوگوی خلاقانه را بررسی می کنیم :

 

 
لوگوی Pause به معنای استوپ موقت ، در این لوگو حرف u مانند کلید استوپ طراحی شده است . طراحی لوگوی کلمه freedom به معنای آزاد ، حرف m در قالب یک پرنده آزاد به پرواز در آمده .
 
 لوگوی خلاقانه Feet به نام پا

 لوگوی خلاقانه با تایپوگرافی Face و نمایش چهره بین حروف F و A


مقالات و اخبار مرتبط

  1. تقاوت لوگو و آرم

ارسال دیدگاه

 
 

تبلیغات متنی

تبلیغات بنر

اطلاعات

تعداد کاربران جاری: 34,694 نفر
تعداد کاربران آنلاین: 1 کاربر
بازدیدهای امروز: 13,005
بازدیدهای دیروز: 15,295
مجموع بازدیدها: 45,255,643
تعداد فایلهای موجود: 12,223
آی پی شما: 18.226.96.61
تاسیس: 1392/10/01
بروز شده: 13:49 1401/11/09
New Page 1 New Page 1

تذهیب | گل و بوته | آیکون | بنر | طبیعت | ورزشی | لوگو | موکاپ | روبان | لیبل | اسلامی | پترن | ابزارهای فتوشاپ | کارت ویزیت | سربرگ | بروشور | هدر | فونت | کلیپ ویدئو | خطاطی

......................................................................................

Png | Psd | Eps | Ai | Cdr | ttf | Csh | Grd | Asl | Pat | Abr

logo-samandehi