انواع کاغذ و مقوا

 

پارامترهای کاغذ
مشخصات کاغذهای موجود در بازار با چهار پارامتر شناخته می شوند . این چهار پارامتر عبارتند از :
1. وزن کاغذ : هنگام خرید کاغذ مصرفی ، نخستین مطلبی که باید درباره کاغذ دانست وزن یا گرم آن است که معمولا تحت عنوان گرماژ شناخته می شود . برای نمونه کاغذ گلاسه 135 گرمی ، یا مقوای پشت طوسی 220 گرم ... وزرن کاغذ و آنچه بعنوان گرم نامیده می شود در اصل وزن یک ورق به ابعاد 1m در 1m از همان کاغذ است . بعنوان مثال یک ورق کاغذ گلاسه 135 گرمی به ابعاد 100×70 دارای وزنی معادل 94.5 گرم است . دانستن گراماژ کاغذ و موارد مصرفی آن امری ضروری است
2. ابعاد کاغذ : استانداردهای مختلفی برای ابعاد کاغذ مطرح گردیده ولی بطور معمول ابعاد کلی کاغذها با دو سایز 100×70 و 90×60 بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دارند . کلیه ی ابعاد کاغذهای موجود در بازار مانند A3 - A4 - B2 و ... از تقسیم این ابعاد بدست می آیند . معمولا از سایزهای 100×70 - 50×70 - 45×60 - 35×50 و .... بسته به نوع ماشین چاپ ، برای چاپ افست استفاده می شود . اطلاع از ابعاد کاغذ و بکارگیری سایز مناسب در طراحی نیز رابطه مستقیم با طراحی دارد .
3. راه کاغذ : راه کاغذ در واقع جهت سفتی کاغذ را بیان می کند . در زمان چاپ می بایست کاغذ به گونه ای در ماشین چاپ قرارگیرد که راه کاغذ موازی محور سیلندر چاپ باشد تا کاغذ به راحتی اطراف سیلندر پیچیده و چاپ با دقت بیشتری انجام شود . راه کاغذ با دوپارامتر LG و SG بیان می شود و بر روی لیبل بندهای کاغذ درج شده است .
4. حجم کاغذ : حجم کاغذ در واقع ضخامت 100 برگ از همان کاغذ به گراماژ 100 می باشد . دانستن حجم برای محاسبه عطف کتاب مفید است برای مثال کاغذی به حجم 18 یعنی کاغذی که 100 برگ 100 گرمی آن 18 میلیمتر ضخامت دارد .
آشنایی با انواع کاغذ و مقوای مصرفی
انواع مختلفی از کاغذ با گرماژهای مختلف در بازار موجود است که دانستن مشخصات آنها برای چاپ ضروری است که عبارتند از :
- كاغذ روزنامه (Paper News Print) : كاغذي ارزان قيمت كه به شكل رول و ورق يافت مي شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولا براي چاپ روزنامه با ماشين افست و لترپرس استفاده مي شود. گرماژ معمول این کاغذ 50 گرم می باشد .
-کاغذ تحریر ( Writing Paper) : كاغذهايي كه معمولا براي چاپ به روش افست و براي تهيه سربرگ از آنها استفاده مي شود و براي نوشتن با خودكار مناسب است. گرماژ معمول این کاغذ از 70 تا 100 گرم می باشد . کاغذهای تحریر 70 و 80 گرامی بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دارند . این کاغذ به دو صورت پوشش دار یا اندوده شده (Coated) و بدون پوشش یا اندود نشد(Uncoated)  عرضه می شود. آنچه در ایران کاغذ تحریر نامیده میشود معمولا بدون پوشش است و به گونه ای است که میتوان با جوهر روی هر دو طرف آن نوشت بدون این که مرکب به سمت دیگر کاغذ نفوذ کرده و یا نشت کند . این نوع کاغذ در سایزهای 100*70،  90*60 در بازار موجودند . برخی از برندهای معروف تولید کننده کاغذ تحریر در جهان عبارتند از : (Inda KiathIK)، سه سکه ( Coins3)، قو (Sinar Royal)، موریم Moorim، تحریر App، تحریر شینهو و تحریر کرون (crown) و Lonfon
- کاغذ گلاسه مات و براق (Coated Paper & Board - Matt & Glossy) : كاغذهاي با پوشش براق يا مات كه در چاپ هاي رنگي كيفيت خوبي مي دهند. پوشش صاف و يكنواخت اي نوع كاغذ باعث شده تا گاهي به آن Surface Paper نيز اطلاق شود. گرماژ معمول این کاغذ از 90 تا 300 گرمي است . معمولا برای پوستر و چاپ کارهای نفیس رنگی از این نوع کاغذ استفاده می شود .
- کاغذ الوان یا تحریر رنگی : کاغذهای تحریر رنگی موجود در بازار که گرماژ پایینی دارند و معمولا برای نسخه های دوم و سوم فاکتور و ... استفاده می شوند . گراماژ این نوع کاغذ کمتر از 60 و گاهی در کاغذهای کاربن لس (بدون کاربن) و همچنین در گرماژهای بالا برای تولید کاغذ کادون استفاده می شوند .
- کاغذهای پشت چسب دار : اين نوع كاغذ كه در نوع مات و براق وجود دارد در ابعاد 70*50 در بازار يافت مي شود و چاپ افست به خوبي روي آن صورت مي گيرد. این کاغذ به چسب آغشته شده و یک روکش سیلیکونی روی آن قرار می گیرد و بعد از چاپ روکش سیلیکونی برداشته شده و کاغذ روی سطوح مختلف قابل چسباندن می شود . روکش سیلیکونی به رنگ زرد و سفید وجود دارد .
- کاربن لس (NCR) : این نوع کاغذ همان تحریر الوان با گرماژ پایین است که پس از چاپ اندود می شود تا قابلیت کپی کردن را داشته باشد .
- PVC چسبدار : این نوع کاغذ یا ورق چاپی از جنس PVC چسبدار بوده و مناسب چاپ لیبلهای مختلف برای محصولات در معرض آب است .
- مقوای پشت طوسی (Gray Back Board) : نوعي مقوا با گرم هاي متنوع كه يك طرف آن سفيد است. از اين نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندي هاي مختلف استفاده مي گردد. گرماژ معمول این کاغذ از 200 تا 300 گرمي می باشد که پرمصرفترین آن 220 گرم تا 250 گرمی است . این مقوا دارای ویژگیهای زیر می باشد : سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع آن) ، شفافیت قابلیت چاپ بالا، معمولا روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی میباشد و در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی میشود و معمولا رول و شیت ( ورق) آن تولید میشود .
- مقواهای پشت طوسی : که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی داروها معمول است از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آنها و حساسیت های موجود در رابطه با نوع کاربری آنها استفاده از آنها در بسته بندی های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می باشد . شایان ذکر است که این نوع مقوا متاسفانه در برخی صنایع غذایی نظیر بسته بندی بستنی های لیتری و ... نیز کماکان مورد استفاده قرار می گیرند . مقوای پشت کرم یا زرد که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار می رود.
برندها و مارک های معروف این مقوا شامل هانسول (hansol)، اژدها(shinpoong)، ببری (seha)، اسبی (White horse) و پاندا می باشند.
- مقوای پشت گرم یا زرد : اين نوع مقوا كه كيفيتي بالا تر از مقواي پشت طوسي دارد معمولا در ساخت جعبه هاي دارويي و بهداشتي بكار مي رود. گرماژ معمول این مقوا از 200 تا 300 گرم می باشد .
- مقوای فانتزی : آنچه در بازار ايران به نام مقواي فانتزي ناميده مي شود طيف وسيعي دارد كه شامل مقواهايي با بافت هاي مختلف و تنوع رنگي بسيار است. این نوع مقوا عمدتا بافت دار بوده و در ابعاد 100×70 و 70×50 تولید می شود . گرماژ این مقوا از 120 تا 250 گرم می باشد . کاربرد این نوع کاغذ در ساخت کادو مخصوص گل و هدیه ، صحافی ، کارت دعوت، کارت تبریک، تقویم های درجه یک، کتابهای دستی ، دفترچه بانک، گواهینامه ، لوازم آرایشی و دیگر مصارف بسته بندی کادوی درجه یک و ... می باشد . برندهای معروف این نوع کاغذ شامل FancyPaper,  , Brights,  فابریانو و فدریگونی است. این نوع کاغذ معمولا ساخت کشورهای ایتالیا ، کره ، چین می باشد .
- اینوردبرد : مقوای خشک و محکمی است که بطور معمول در ساخت جعبه هایی با کیفیت بالاتر نسبت به پشت طوسی استفاده می شود . در مغز این مقوا از مواد بازیافتی استفاده می شود .
- بایبل : برای چاپ کتابهایی با صفحات زیاد از این کاغذ استفاده می کنند . گرماژ این کاغذ پایین و بین 30 تا 50 گرم می باشد .
- کاغذ کرافت یا کاهی (Kraft Paper) : اين نوع كاغذ كه از خمير چوب سولفاته تهيه شده به رنگ قهوه اي كم رنگ است و نسبتا مقاوم. از كاغذ كرافت براي بسته بندي و گاهي در كارهاي فانتزي متفاوت چون پوستر ، نمایش یک کار قدیمی ، بسته بندی جعبه ، ساکهای کاغذی ، پاکت سیمان ، کارتن ، پاکت (کرافت) بکار میرود . گرماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آنها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورقهای 3 لایه و 5 لایه میسر می گردد و به صورت کاغذ کرافت ، مقوای کرافت و مقوای زبر یا خشن کرافت میباشد. ... استفاده مي شود.
- مقواي كارتي (Index Board) : مقوايي در رنگهاي متنوع . از اين نوع مقوا براي جدا سازي بخش هاي مطالب در زونكن و از نوع مرغوب آن نيز گاهي براي چاپ كارت ويزيت استفاده مي شود.

ارسال دیدگاه

 
 

تبلیغات متنی

تبلیغات بنر

اطلاعات

تعداد کاربران جاری: 34,789 نفر
تعداد کاربران آنلاین: 2 کاربر
بازدیدهای امروز: 8,885
بازدیدهای دیروز: 16,632
مجموع بازدیدها: 45,371,774
تعداد فایلهای موجود: 12,223
آی پی شما: 3.138.105.31
تاسیس: 1392/10/01
بروز شده: 13:49 1401/11/09
New Page 1 New Page 1

تذهیب | گل و بوته | آیکون | بنر | طبیعت | ورزشی | لوگو | موکاپ | روبان | لیبل | اسلامی | پترن | ابزارهای فتوشاپ | کارت ویزیت | سربرگ | بروشور | هدر | فونت | کلیپ ویدئو | خطاطی

......................................................................................

Png | Psd | Eps | Ai | Cdr | ttf | Csh | Grd | Asl | Pat | Abr

logo-samandehi